A New Beginning

aneb Back to the future v ekologickém balení

19.11.2010 Autor recenze-Midnight Knight

Na úvod musím zmínit jednu dosti zásadní věc-nesnáším tendenční,své době poplatná angažovaná díla,ať už ve formě knižní,filmové nebo herní,jedno jestli jde o potraty,náboženství,domácí politickou scénu,nebo,jako v případě nové hry A New Beginning od Deep Silver,o ekologii,leč budu se snažit,aby se to příliš nepromítlo do psaní recenze.Za výsledný efekt ovšem neručím.Na straně druhé mám rád sci-fi v jakékoli podobě a množství,především pak ty fikce,v kterých se *cestuje v čase-A New Beginning v sobě spojuje obě věci,takže chudák Midnajt pak neví,na kterou stranu má nachýlit pomyslnou misku vah a rozhodnutí,jak má ve zvyku,nechává na mě.

Celá hra se točí kolem záchrany matičky Země,v adventurách sice nic nového,hra,v které byste několik hodin zachraňovali se stromu sousedovic kočku,by asi moc na odbyt nešla,ale již začátek New Beginning vás ujistí v tom,že tentokrát půjde opravdu do tuhého.Celá populace na Zemi odpočítává sekundy,které zbývají do mohutné sluneční erupce,která zničí celou zeměkouli plus pravděpodobně pár ostatních planet,které stojí v cestě,jediným světlem v temnotách(já vím,v tomhle konkrétním případě poněkud divné přirovnání,ale nedalo mi to) je skupina lidí,říkejme jí třeba časonautická,která odcestovala zpět do minulosti podniknout kroky,které by současnou(nebo budoucí..?,pro temporální jevy by měl být sestaven řádný slovník,aby bylo jasno,o kterém čase se zrovna mluví) katastrofu odvrátily.Jenže závěrečné sekundy odtikávají a nic nenasvědčuje tomu,že se něco změnilo a vy si mohli druhý den v poledne skočit do hospody Na růžku na svých každodenních dvacet.V takové situaci i ten největší optimista začne uvažovat,jestli se výprava do minulosti zdařila.Po skončení intra a několika minutách hraní zjistíte,že časonautická výprava,která měla katastrofu odvrátit v roce 2050 přijela pozdě,povrch Země je už soustavně ničen tornády,povodněmi a zemětřesením,většina členů umírá hned po přistání a těch několik,kterým se čirou náhodou podařilo přežít,bojuje o holý život v ruinách San Franciska.Když se situace trochu zklidní,rozhodne se trojice přeživších časonautů odcestovat o kus dál do minulosti-tedy de facto do naší přítomnosti,kontaktovat vědce Svenssona,který vynalezl alternativní zdroj energie,a s jeho pomocí odvrátit budoucí zkázu planety.Jaké budou další osudy naší trojice z budoucnosti Fay,Salvador a Devlin a jejich společníků z naší současnosti, vědce Bent Svensson a žurnalisty Leif Oggersund,podaří se jim zachránit svět,a,což je neméně důležité,dokáží se pak případné změny v minulosti promítnout do té budoucnosti,v které se už odpočítávají vteřiny do zániku světa,nebo se projeví pouze v některém alternativním světě a Země jednou odsouzená k záhubě skončí v plamenech? Otázky hodné Hamleta,protože ale nikdo z vás není kralevicem dánským(vzkaz pro všechny případné dánské kralevice-Tak jo,měli jste jednou v životě štěstí,gratuluju.Jenže nevlastníte tu správnou lebku,takže sorry,hoši a děvčata,postavte se do fronty mezi ostatní),budete si na vyřešení tohoto rébusu počkat,až hru dohrajete.Jen dodám,že pokud se vám při hraní vybaví skvělý seriál Návštěvníci,jeho Centrální mozek lidstva a jak se pokazilo všechno,co se jen pokazit mohlo,zaručeně nebudete jedinými takto postiženými.Spíš by mě překvapilo,kdyby si na Návštěvníky při hraní někdo nevzpomněl..:-)

Tolik k příběhu,jak jste si mohli všimnout,zdržel jsem se na jeho adresu všech nevhodných připomínek,tak si to teď budu muset vynahradit na celkovém zpracování,rovnováha prostě musí být.Pravda je ovšem taková,že nic není černobílé,takže i u zpracování je plno věcí,které mě nadchly,a dost takových,které mě štvaly po celou dobu hraní.A New Beginning je vlastně takové nomen omen pro celkové pojetí hry,vychází ze "staré školy" adventur,kreslené postavičky i okolní svět po dlouhé době opět potěšily mou duši i oko,protože jsem se nemusel dívat na něco,co se za každou cenu snaží vypadat jako skutečný člověk a přitom to má k opravdové lidské bytosti asi tak daleko jako já k papežské stolici.Jen taková malá poznámka-coby správné šovinistické a sexistické prase mám rád krásné hlavní hrdinky,možná to byl záměr tvůrců,těžko říct,jak budou vypadat lidé v budoucnosti,trávící většinu svého života v bunkrech pod zemí,ale Fay,žena z budoucnosti,rozhodně nevypadá tak,aby na ní moje oko zvrhlíka spočinulo a kochalo se na úkor hraní,spíše naopak.V rámci staré školy odpadlo,hallelujah,i oblíbené intuitivní ovládání,takže zapomeňte na to,že chytnete věc z inventáře,budete s ní přejíždět po obrazovce a kde se dá věc použít,ukáže se aktivní místo.Totéž platí pro sbírání či používání předmětů,nestačí na něco kliknout a pokud to jde sebrat,tak to automaticky seberete,pokud se s tím dá mluvit,budete s tím debatovat o počasí.Každou věc,kterou kolem sebe vidíte,musíte uchopit levou myší,tím se vám u předmětu zobrazí nabídka,co se dá s předmětem podniknout a vy si pohybem myší zvolíte akci,kterou chcete provést-pamětníci tenhle styl ovládání budou znát třeba z Monkey Island 3.Co mě nadchlo téměř k nepříčetnosti,byly malé detaily,s příběhem naprosto nesouvisející,přesto si někdo dal tu práci pohrát si s nimi.Třeba-jdete kolem obrazu,kouknete na něj,visí trochu nakřivo,tak ho na stěně narovnáte,postava konstatuje,že takhle vypadá líp,a jdete si někam dál,žádné další uplatnění ve hře už zmíněný obraz nemá.Maličkosti,které kdyby ve hře nebyly,nikdo to nepozná,ale jejich přítomnost člověka potěší.Ani tak závažné téma jako je zkáza planety nezabránilo občasným humorným scénkám,které někdy hraničí až s šibeničním humorem.Jeden příklad za všechny,představte si,že právě máte debatu s terapeutem,který vám vtlouká do hlavy,že na vašich bedrech neleží osud celého lidstva,sotva skončíte,otevřou se dveře a k vám vtrhne ženská,která vám oznámí,že jste jediný,kdo může zachránit svět.Kdyby se za výkon v adventurách udílel Oskar,tak tahle scénka by ho určitě dostala.Jako úlitba bohům za všechno výše sepsané se vám po stisknutí mezerníku zobrazí všechny předměty na obrazovce,absenci této pomůcky by hráči už asi nepřežili,marná sláva.

Tolik asi pozitiva,možná by se ještě něco našlo,ale nic se nemá přehánět,takže přejdu k tomu,co mi na hře vadilo.I přes svůj kreslený obsah má hra,zřejmě díky engine,poněkud přehnané hardwarové požadavky.Sice nemám nejnovější počítač,je "už" asi dva a půl roku starý,takže některé novější věci na něm běhají trochu pomaleji,ale aby hra svým pojetím prakticky  stejná jako ty,které jsem kdysi hrál na Dosovské 486 se 4 Mb paměti(jo,vidíte dobře,žádný překlep,tolik kdysi stačilo a kvalita tím nijak neutrpěla) mě po trochu náročnější delší hrané scéně spadla pro nedostatek paměti,samotné spuštění trvalo dobrou půlminutu,tak to je přece jen trochu silné kafe.Poněkud silně mou duševní integritu narušovalo komixové zpracování hraných sekvencí,sice mám komiksy rád,ale držím se toho,že patří na papír a ne do počítačové hry.Nevím,možná je plno takových,kteří jsou blahem bez sebe,když jim na obrazovce postupně naskakují pod sebe obrázky s bublinami u huby,neberu jim to,ale mě to rozhodně nenadchlo.To je ale zanedbatelný detail,co mě kazilo celkový dojem,bylo tlačítko pro řešení puzzzlů,které se tak nějak v poslední době ve hrách stačilo zabydlet.Na rozdíl od svého kolegy z jiného serveru nevidím v dotyčném tlačítku žádnou výzvu,něco,co by hráče vedlo k tomu,aby puzzle sám vyřešil,právě naopak,takže výsledek je takový,že u některých puzzle jsem se ani nenamáhal pochopit,co se po mě vlastně chce,jakmile mě po poměrně krátké době vyskočilo na obrazovce záchranné tlačítko,tak jsem na něj kliknul,s tím,že jestli budu mít někdy čas,tak se na to možná podívám,což je pro mě takový důstojnější výraz,jak říct nikdy.Podívejte,když jsem dřív u nějaké hry narazil třeba na svoje naprosto neoblíbené slide puzzle,věděl jsem,že budu muset ty debilní čtverečky posunovat sem a tam třeba dva dny,než z nich náhodou něco složím,protože jinak se dál nedostanu.Ale řekněte mi jediný pádný důvod,proč bych měl touhle nesmyslnou činností zabít ony dva dny,když nemusím..? Nevím,možná budu mluvit jen sám za sebe,ale řekl bych,že by se konečně tvůrci měli rozhodnout,pokud ve hře chtějí puzzle mít,tak natvrdo,a pokud ne,tak je tam prostě nedávat.Jim by to určitě ušetřilo spoustu času při výrobě hry,a mě zas nervy,když nad tím u každé druhé hry začnu nadávat.(A vy byste nemuseli u každé druhé mojí recenze číst pořád o stejné věci,která mě štve)

Hra je přísně lineární,což je ale vzhledem k posunům v čase dost pochopitelné a logické-už tak občas vzniká zmatek,když ve hře potkáte nějakou postavu,se kterou se oficiálně seznámíte až v příští kapitole,marná sláva,cestování v čase sebou přináší dost problémů.Až na zmíněné komiksové pojetí hraných sekvencí nemám jak k příběhu samotnému,tak hratelnosti žádných větších výhrad-menších by se našlo samozřejmě plno,pokud si vyrobíte průkaz tím způsobem,že fotku potřete roztopeným karamelem a pak jí připlácnete na cizí průkaz,musí být osoba,které takový průkaz předložíte,zfetovaná do bezvědomí,aby proti němu neměla žádné námitky.Ale jak říkám,to je zanedbatelný detail,zažil jsem už v adventurách mnohem horší věci,které kdyby potkala logika,urychleně by raději spáchala sebevraždu,než aby čelila přímé konfrontaci s nabízenou realitou.Pokud bych vzal název hry A New Beginning doslovně,že znamená nový začátek v pojetí adventu,pak by to byl začátek docela slibný,A New Beginning si rozhodně zaslouží vaší pozornost.

*Cesty časem.Každý má snad nějakou tu představu,jak by případné cestování časem mohlo vypadat.Nebudu vás nudit tříhodinovou přednáškou o svých časoprostorových teoriích,řeknu to zcela krátce a snad i srozumitelně-Když se v Back to the future Marty McFly vrátí do své pozměněné současnosti a zírá,jak je všechno jiné,vypínám raději mozek a beru celý film jen jako skvělou zábavu.Pokud bych totiž začal uvažovat o logice příběhu,zákonitě by se dostavily nepříjemné otázky,například kam se poděl Marty McFly,který oněch šestnáct pozměněných let prožil ve společnosti svých rodičů,na podobné problémy bysme narazili třeba u Terminátora.Marná sláva,člověk,který by chtěl změnit zásahem v minulosti budoucnost,by musel být nesobecký lidumil,po zásahu v minulosti by se totiž vrátil do nepozměněné přítomnosti a akorát by ho mohlo hřát u srdce,že svým zásahem stvořil paralelní vesmír,ve kterém se jím provedené změny projevily.M_K

Náhledy fotografií ze složky A New Beginning