Alan Wake

29.6.2012 Autor recenze-Standa Madukas

Thriller Alan Wake se před dvěma lety objevil na Xbox 360 a byla to opravdová herní bomba.Hra se nakonec dostává i na PC,takže se podívejme jak port dopadl.Nehrál jsem konzolovou verzi,takže nevím nakolik byl port upraven.Každopádně se jedná o jednu z nejlepších a nejoriginálnějších her,která se kdy na PC objevila. Ocitneme se v kůži Alana Wakea, autora knižních bestsellerů,který trpí tvůrčí krizí a už dva roky nedokázal napsat ani řádek.Proto se v rámci duševní rehabilitace rozhodne jet s manželkou Alicí na dovolenou do krásné krajiny bohaté na kopce a lesy, u městečka Bright Falls. Alan má zvláštní stavy ,kde je těžké rozlišit ,kdy je to sen nebo realita.Při příjezdu do Bright Falls se stane neštěstí,které Alana vrhne do víru událostí.Alice spadne do jezera ,cosi temného a pohlcujícího ji táhne dolů.Adam nevěří,že se Alice utopila,takže rozjíždí pátrání na vlastní pěst.Jenže jak už to tak bývá,vše se komplikuje a nic není tak, jak by mělo být.Dál vám už raději nebudu nic prozrazovat,ale scénář je opravdu velmi povedený,plný překvapení a tak hutné atmosféry,že by se dala krájet.Pojďme si hru také rozebrat a podívat se na její slabiny a přednosti.Začněme grafikou.Ta je prostě skvělá,úžasná,boží,suprová......mohl bych pokračovat v hledání superlativů.Nepamatuji se ,kdy bych hrál lepší hru co se týká grafiky.Naprosto úžasné scenérie krajiny mě totálně dostali,často jsem se ve hře jen tak zastavil a rozhlížel se po okolí,kochal jsem se opravdovou krásou,vše vypadalo naprosto uvěřitelně a téměř reálně.I to byl a je jeden z důvodů, proč hra působí tak uvěřitelně a strašidelně.Hodně připomíná Lynchův kultovní seriál Městečko TwinPeaks.I tam byla krásná krajina a zvláštní,nehmatatelné zlo.Vaším nepřítelem je stín,tedy pokud se ocitnete ve tmě nebo šeru,tak na vás útočí kde co,nejdříve jsou to jen lidské postavy Taken (tak se nazývají),později se přidají i různé věci.Třeba i takový kombajn má chuť si na vás smlsnout.Naštěstí máte baterku,kterou posvítíte na objekt a poté po něm vystřelíte.Pokud ani to nestačí k jeho zničení,tak můžete použít světlice.Alan je většinou na vše sám,ale v několika pasážích mu pomůže policistka Sára a jeho agent Barry.Ten se omotá pro jistotu vánočními světýlky.Při cestě sbíráte stránky rukopisu,které postupně skládají jednotlivé střípky do celkové mozaiky,z nichž většina je zodpovězena až na konci šesté,poslední epizody.Mimochodem,k PC verzi navíc kromě základního šestera epizod autoři přidali i dvojici DLC epizod – The Signal a The Writer, které doplňují dějovou linii.Ovládání se celkem povedlo,ač konverze,tak až na pár nedostatků se s ovládáním sžijete dost rychle.Klávesy WASD slouží k pohybu,mezerníkem skáčete,Q doplňujete baterie do baterky,E provádíte různé úkony/nahazujete generátor,tlačíte vozík apd/a hlavně jím střílíte,F slouží k zaměření objektu,pravým myšítkem si posvítíte na cestu nebo na nepřátele a levým myšítkem sbíráte různé věci/munici,termosky,baterie,světlice,zbraně/Kombinace klávesnice + myš funguje na výbornou.Možná někomu bude vadit ,že kamera je postavena za vaší postavu tak,že jí koukáte přes rameno,není to ten klasický pohled nad hlavou.Kamera sice občas pozlobí,ale není to nic tak dramatického.Ve hře jsou zajímavým způsobem vyřešeny checkpointy. Vždy když proběhnete pod rozsvícenou lampu s paprskem světla,tak se vám hra automaticky uloží.Ukládá se vám vždy poslední checkpoint,takže si i hlídejte ,abyste měli stále dostatek baterií,munice a světlic.Pokud budete se vším plýtvat,tak i když hra není z nejobtížnějších,tak se dostanete do potíží.Mimochodem uložené pozice se pro Windows 7 ukládají do c/ Users /User Name/ AppData/Local/SKIDROW/108710/Storage /

Alan Wake je striktně koridorovou hrou,ale to jí nic neubírá na skvělé hratelnosti.Zvláště večer se sluchátky na uších má hra skvělé momenty,často jsem se podvědomě otočil za sebe.Vždy ,když se něco bude dít,tak se okolí kolem vás rozostří a vše se utápí v jakési mlhovině.Bytostně jsem cítil , jak mi stoupá adrenalin a o to víc jsem se soustředil.Dokonce i když jsem hrál pasáž v New Yorku,tak jsem z bytu cítil zvláštní,negativní energii zla.Souboje nablízko jsou atmosférické, snažíte se držet protivníky z dosahu světlem z baterky a zároveň se  snažíte přesnými ranami protivníky zlikvidovat co nejrychleji. Právě pohyb je důležitý, protože světlo z baterky má omezený rozsah svítivosti.Alan celou hru komentuje svými myšlenkami a poznatky a funguje i jako vypravěč.Autoři zjevně čerpali z těch nejpovedenějších pramenů.Už jsem zmínil Davida Lynche,inspirací byl i Stephen King a stejně tak i režiseři Carpenter a Hitchcock.Hra má úžasné tempo a spád,i ve chvilkách klidu dokáže bavit,stále máte co objevovat a hodnotit.Hudba a zvuky jsou hodně povedené, podtrhují skvělou práci všech,kdo se na hře podíleli.Dabing je lahůdkový,všechny postavy jsou vymazlené do nejmenšího detailu.Herní doba se pohybuje zhruba kolem 8 až 15 hodin,v závislosti na tom,na jakou obtížnost hrajete a jestli prozkoumáváte každý kout obrazovky.Alan Wake je vynikající thriller,který nemá výraznější slabinu.Už teď se těším na pokračování,které má název Alan Wake American Nightmares.Dávám 90%

Náhledy fotografií ze složky Alan Wake