Jdi na obsah Jdi na menu
 

TOPlist

Gray Matter
aneb Jak dopadnul comeback královny horroru
1.1.2011 Autor recenze-Midnight Knight
Troufám si říci,že žádná adventura za posledních deset let nebyla očekávána s takovým napětím jako Gray Matter.Z menší části za to mohlo několikaleté zpoždění při vývoji,prakticky od roku 2002,to je dlouhých osm let,z části větší pak jméno autora projektu-Jane Jensen..*Snad mě nebudete kamenovat,nehodlám se totiž o fenoménu jménem Jane Jensen rozepisovat,pokud si přečtete pár preview Gray Matter,zjistíte,že už vše potřebné bylo napsáno mnohokráte,jeden opisoval od druhého,druhý od třetího a všichni svorně pak z Wikipedie,takže každé další slovo navíc by bylo jen nošením dříví do lesa.Navíc,hráčům,kteří tvorbu Jane Jensen znají,bych nenabídnul nic,co by už nevěděli,a pro toho,komu tohle jméno nic neříká,by nestačil na objasnění ani celý článek.Spíše mě při téhle příležitosti napadá jiná věc-staří mazáci,kteří zažili zlaté časy konce 80.a počátku 90.let,si určitě vzpomenou na mnoho jmen,která už předem zajišťovala kvalitu,pokud zůstanu u Sierry,pak kromě Jane Jensen takovými zárukami byla třeba Roberta Williams,Al Lowe,a tak bych mohl pokračovat i u jiných tehdy zaběhaných značek.Co je však zvláštní,za posledních deset let si,snad kromě Benoit Sokal nevzpomenu na žádné konkrétní jméno,které stojí za nějakou hrou.Sice ještě nevím o čem,ale mám tušení,že to o něčem svědčí* Po celou tu dobu mohli hráči jen spekulovat,bude Gray Matter bomba,zapadne do šedého bahna průměrnosti nebo to bude propadák..? Vážení přátelé,nadešel čas,abych před vámi odhrnul závěs tohoto velkého mystéria,což,jak moji pravidelní čtenáři vědí,znamená,že po dočtení nebudete o nic moudřejší než předtím.
Anglie,současnost,klasické ostrovní povětrnostní podmínky(a chčije a chčije,jak již pravil klasik,a to ani nebyl Angličan),deštivou nocí se žene motocykl.Stroj se blíží k rozcestí Londýn/Oxford,když tu najednou poryv větru otočí směrové šipky,a motorka si to místo do Londýna nasměruje rovnou do Oxfordu.Aby toho nebylo málo,po pár kilometrech se motorka zastaví,motor chcípnul a nikde ani láhev piva,aby se dalo zjistit,jestli tohle palivo kromě džípů podporuje i jiné dopravní prostředky.Řidička,mladá kouzelnice Samantha Ewrett,která se chtěla prosadit v prestižním londýnském klubu Daidalos,místo toho hledá,kam se schovat před deštěm.Po chvíli narazí na dům,od kterého právě prchá jiná mladá žena,která se zde chtěla ucházet o práci asistentky.Samantha tedy zahazuje pud sebezáchovy(nastupovat do nové práce v noci v osamoceném domě je i pro můj životní styl poněkud výstřední) a coby nová asistentka hodlá v domě přečkat noc,ráno se obléct a zmizet jak pára nad hrncem.Samantha míní,hospodyně paní Dalton,které nic neunikne,mění,takže Sam zůstává coby regulérní asistentka v domě doktora Davida Styles,který se dosud nevyrovnal se smrtí své ženy,žije tak trochu mimo realitu(čti-je to magor od sklepa až na půdu),pomocí vědy se snaží uchovat vzpomínky na nebožku Lauru,a možná právě jeho experimenty mohou za to,že se po celém Oxfordu dějí dost podivné věci.No,berme to z té světlejší stránky,pokud by Samantha zakotvila u Normana Batese,nepřežila by ani tu první noc.
Tolik asi krátké shrnutí intra Gray Matter,vše podstatné už znáte,zbytek vám říkat nebudu,jen prozradím,že se u hraní zaručeně nudit nebudete.Kouzla,králíci,fetišismus,drogy,stírání hranice mezi realitou a tím,co je za ní,no prostě Woodstock v soukromém podání.V průběhu hry budete střídavě ovládat jak kouzelnou kouzelnici Sam,tak protivného a zjevně šíleného doktora Davida-těžko říct,jestli to byl záměr nebo vada ve výrobě,ale anglicky dabovaný David je tak příšerný,že po minutě,kdy ho budete poslouchat,mu začnete přát věčné plameny pekelné.Pro začátek,později přidáte i pomalé odřezávání údů.David,kromě své šílenosti,nevykazuje žádné speciální schopnosti,zato se Sam si užijete.Coby kouzelnice bude svoje kouzelné schopnosti předvádět poměrně často,ať už při získávání dobrovolníků pro Davidovy experimenty,nebo pro řešení normálních problémů jako třeba přinutit někoho,aby vám otevřel dveře,když je dotyčný rozhodnutý,že vám je neotevře.U kouzlících pasáží mi spadnul ze srdce obrovský balvan,když jsem předtím četl,že kouzlení bude formou miniher,běhal mi z toho mráz po zádech a očekával jsem to nejhorší,třeba zběsilé ježdění myší sem a tam,abych někam schoval kartu,naštěstí se ukázalo,že kouzla se dělají naprosto rozumně a v klidu.Celá hra je rozdělená na osm kapitol,po poklidném rozjezdu,kdy formou tutorialu chytáte Samantina králíka,se věci začnou hezky dávat do pohybu.Jane Jensen dává jasné znamení,že je ze staré školy,a,kromě úlitby bohům ve formě klávesy na zobrazení aktivních předmětů na tom nehodlá nic měnit.Tenhle přístup se,mimo jiného dotýká i řešení puzzlů,takže pokud jste zvyklí,že kliknete na nějaký dokument,tím automaticky získáte vědomosti,co v něm bylo a puzzle se tak nějak vyřeší samo,zapomeňte na Gray Matter,tahle hra pro vás nebude.U přibližně poloviny puzzlů si musíte opravdu poctivě přečíst doprovodné materiály a teprve potom,až si sami jejich obsah přemelete v hlavě,můžete jít něco dělat.Puzzle sice nedosahují výšin dnes již legendárního "serpent rouge" puzzle z Gabriel Knight 3,ale i tak dají napoprvé člověku zabrat-když jsem musel nastavit stroj,který obsahoval 40 kontrolek,a každá kontrolka 100 možností nastavení,moudře jsem dospěl k závěru,že rychlejší bude přečíst si doprovodný manuál,než jen tak klikat na všechny kombinace..a,můžete mi věřit,k tomuhle mě donutí jen málokterá hra,manuály totiž z principu nečtu,dokud opravdu nemusím.Už jen za to chvilkové navrácení časů,kdy puzzle ještě byly puzzle(a malí zelení mužíčci malými zelenými mužíčky) uděluji Jane totální odpuštění za věci,které mne příliš neuchvátily,ale o tom později.Klasický "jensenovský" punc získává Gray Matter i tím,že za vykonání něčeho obdržíte vždy body,kdy maximum je sto procent na každou kapitolu,ergo výzva pro hráče,hledat,co bych tak ještě mohl kde udělat,když mě pořád chybí pět bodů.A aby to nebylo příliš snadné,někdy body získáte pouze za určité konstelace,třeba když se předtím nepoškrábete za uchem,pokud jste se už poškrábali,sorry,body jsou v háji.Do toho další klasika,totiž že v určitých,předem blíže nespecifikovaných klíčových momentech se hra rozhodne,že už toho má dost a odebéře se sama do další kapitoly,takže musíte opravdu dobře plánovat,pokud chcete získat co nejvíce bodů.Ale abych někoho náhodou neodradil-sbírání bodů není prvotní cíl hry,je to jen taková třešnička na dortu,kterou můžete,ale nemusíte sníst,každý podle svého gusta.Přemýšlím,přemýšlím,co tak ještě kladného napsat-to je ten problém,že dobré věci se už ze své podstaty špatně registrují,pokud svítí slunce,berete to jako samozřejmost,ale když nevyleze,zjistíte to hned-kromě faktu,že je Jane pořád hezká ženská mě už nic nenapadá,takže přejdu k tomu,co jsem zařadil do složky "příliš neuchvátilo".
A začnu rovnou od Adama a Evy,tedy v našem případě od intra.Intro,stejně jako všechny ostatní delší hrané sekvence je uděláno opět v "jensenovském" retro stylu a la Gabriel Knight 1,což znamená v překladu žádný propracovaný film,vždy jen několik slide obrázků,které nastíní základ toho,co se děje,zbytek ponechávají na hráčově fantazii.Je mi jasné,že teď kopu do vlastní branky,protože stále tvrdím,že mi nezáleží na grafice,ale příběhu,jenže věci je nutno chápat v celkovém kontextu.Od prvního Gabriela se slide obrázky uběhlo už 17 let,takže věci,které se tehdy zdály být jako dobrý nápad,jsou v dnešní době přece jen trochu zastaralé,to za prvé.A za druhé,pokud by celá hra byla udělaná formou slide obrázků,neřeknu ani popel,budu to brát,jak to je,ale když vždycky po určité době hraní v propracovaném prostředí přijde čas na sekvenci,posloucháte deset minut,jak někdo mluví a do toho koukáte na statický obrázek,ne příliš kvalitní,působí to,když to řeknu hodně zaobaleně,poněkud rušivým dojmem.Druhý nedostatek se váže opět ke grafice,tentokrát k chování postav při hraní.Je mi jasné,že po tak dlouhé době,kdy se rušily smlouvy s jedním,uzavíraly smlouvy s druhým,je nakonec člověk rád,že vůbec má nějaký engine,jenže to jsou věci,které hráč časem vypustí z hlavy a zůstane mu v ní jen fakt,že když kliknete na předmět před sebou a postava se pár minut motá kolem dokola,než se k němu nakonec dostane,je to prostě hotová katastrofa.Další,dost nepříjemná věc se týká ukládání pozic,konkrétně na koncích kapitol.Stalo se mi,že v závěru kapitoly,kdy jsem musel z kouzelné knihy vybrat kouzlo,které použiju na ostatní,po čemž pak následoval přesun do nové  kapitoly,kouknul jsem na mobil a zjistil,že mám tak akorát čas jít do práce.Protože,jak je mým dobrým zvykem,jsem už dlouho neměl hru uloženou,tak jak jsem měl hru rozehranou s otevřenou knihou,udělal jsem save,hru ukončil a šel si vydělat na cigarety a kus chleba.Když jsem pak přišel domů a hru od posledního save spustil,byl jsem dost nemile překvapen,po načtení hra celé kouzlení přeskočila a vletěla rovnou do nové kapitoly.Nejednalo se o náhodu,zkoušel jsem to pak v jiné kapitole,kdy jsem měl nějaký předmět v přiblížení,po vyjetí z přiblížení následoval přesun do další kapitoly-pokud jsem v přiblížení udělal save,po loadu opět ignoroval,kde jsem ho uložil a opět si hned po najeti hra sama upalovala do další kapitoly.Poslední výtka vlastně ani není nedostatek,jen takové konstatování.Kromě písničky při najetí hry,mezi námi,sice hezká,ale vyskytuje se jen při najetí do menu,takže pokud si nebudete pouštět Credits,moc si jí neužijete,což je škoda,jsem po celou hru nenarazil na nějakou výraznější melodii,která by se mi vryla do hlavy.Áha,Midnajt hledá problémy i tam kde nejsou,můžete si říct.Klidně si to říkejte,věc se má tak,že jako nemůžu srovnávat  Ferrari s Bentley,ale jen s něčím,co se výkonem a akcelerací Ferrari podobá,je v současné době v adventurách pouze jedno "ferrari" Jane Jensen,takže jí mohu srovnávat pouze s jinou Jane Jensen.A když tedy porovnám Gray Matter se všemi díly Gabriel Knight,zjistím,že každý díl Gabriela měl svou nezaměnitelnou atmosféru díky nějaké té výrazné melodii,která se mi vryla do hlavy jako při vypalováni DVD,zatímco Gray Matter má sice hudební background dobrý,ale jak víme ze školy,to je za tři,takže takový průměr.Nemůžu tedy jinak než konstatovat,že v tomhle směru se Gray Matter moc nevyznamenala.Nicméně,veškerá sepsaná negativa se, vzhledem k tomu,co jsem už napsal dřívěji-příběh,celkové zpracování,ruší,takže můžu s čistým svědomím říct,že Jane Jensen už opět sedí na trůnu,který jí po zásluze patří,a vám můžu jen doporučit,abyste si sami hraním zjistili,jestli je David Styles opravdu šílenec,jak o něm tvrdím,nebo je to s ním ještě horší.Případně jestli je Samantha takové neviňátko,jak to na první pohled vypadá,zda zapomněla Laura před smrtí vypnout vařič a proto se vrací do domu,nepodceňoval bych ani všudypřítomnou hospodyni,která toho,kromě teorie strun ví podezřele mnoho,.otázek k zodpovězení je plno.A pro romantiky námět k zamyšlení-vezme si Samantha Davida a odejdou spolu vstříc záři otevřené kremační pece..?
BTW Když už jsem psal o bonusových bodech při hraní,zjistil jsem později,že je o mnoho těžší hru zahrát tak,abyste nezískali ani jeden bonusový bod-ale to je jen taková perlička pro šílence,jako jsem já.
Všem hráčům i hráčkám přeji vše nejlepší v roce 2011 a následujících taky,kromě standardních peněz a HIV negativní i víc her jako je Gray Matter..:-)M_K  
 

Náhledy fotografií ze složky Gray Matter

Komentáře

Přidat komentář

Přehled komentářů

Zasek

(PATCHE, 21. 12. 2012 9:32)

Nemuzu se dostat do 3 kapitoly se Samantou Ewrett .. doktor po naskenování fotky nechce atomaticky spustit animaci dašího sezení suběktu na konec kapitoly... nevím co jsem mohl zapomenou uz jsem skousel snad vse vsude...

Re: Zasek

(Midnight Knight, 22. 12. 2012 18:23)

Zdavim..:-)
Jen pro upresneni,jedna se o prechd z 3. kapitoly do ctvrty...jde o to,jestli sis po naskenovani jeste s obrazkem pohral ve Fotosopu(a spravne)..pri nastaveni fotosopu/viz navod/ bys mel v priblizeni cosi uvidet a hodi te to do dalsi chapter.
BTW Jo,a abych nemusel priste prolejzat kde co,pliz dotazy ke hre k navodu,ne k recenzi..:-))...Dik..a hezky svatky....vsem..:-)

asistentka

(Jana, 23. 8. 2011 20:59)

poradí mi někdo prosím jak se dostat v druhé kapitole přes asistentku k doktorovi

Re: asistentka

(dgj, 30. 8. 2011 17:16)

musíš jí donýst tu stvrzenku, kterou najdeš v kartotéce v laboratoři