Hellgate: London

Hra z roku 2007

11.3.2012 Autor recenze-Standa Madukas

S odstupem 5 let od vydání hry jsem si Hellgate: London zahrál a musím konstatovat,že jde o skvělé RPG.Ač nejsem příznivcem her,kde musíte neustále vylepšovat schopnosti a úroveň vašeho avatara,tak tady mě hra natolik pohltila,že jsem u ní strávil spousty hodin.Firma Blizzard má na svědomí akční pecku Diablo,takže až zas tolik nepřekvapí,že když se od Blizzardu odtrhli Bill Roper, David Brevik a bratři Schaeferové,tak začali pracovat na dalším podobném titulu jako bylo veleúspěšné Diablo.Příběh je navázán na město ,které je i v názvu hry.Ocitneme se v roce 2038.Úvodní animace skvěle navozuje pocit deprese a beznaděje.Londýn okupuje všelijaká havěť od démonů až po roztodivné létající příšerky.Začátek hry sice není moc atraktivní z hlediska vizuální,ale čím více jsem se do hry dostal,a pochopil herní mechanismy,tak pak už to bylo neustálé těšení na to ,až zase budu pokračovat.Hra je hodně dlouhá,pokud budete plnit všechny,jak hlavní ,tak i vedlejší mise,tak počítejte minimálně 50 hodin čistého hraní.Příběh jako takový,myslím tím scénář,nemá složitou strukturu a v podstatě ani není nijak důležitý.To co hru dělá zajímavou a přítažlivou,je skvělý mix hratelnosti,likvidace nepřátel,celkové atmosféry hry a v neposlední řadě i neotřelé zpracování .Hned na začátku se ocitnete na stanici,těch je ve hře několik a jsou to takové základní záchranné body ,kam se uchýlíte vždy ,když budete potřebovat načerpat síly do dalších bojů. Narazíte tu na obchodníky či zadavatele úkolů. Můžete se zde vyléčit a nebo si doplnit výzbroj,nakoupit či prodat.Hellgate vás v postupném likvidování démonů pohltí,ale na začátku budete možná tápat stejně jako já,protože hra má poněkud nedotažený tutorial.Chybí zde vysvětlení několika důležitých funkcí.Hra není lineární,takže i když úkoly jsou předem dané,tak jejich plnění v různém pořadí je na vás.Velmi důležité je plnit i vedlejší úkoly,protože bez nich se váš avatar bude jen obtížně prokousávat hrou.Zkusil jsem hrát za Strážce bez toho,že bych vedlejší questy plnil,dostal jsem se s vypětím do Aktu 4,ale pak už to bylo nemožné se prorubat dál.Abych nezapomněl,stanice slouží jako checkpointy,to znamená ,že vždy když opustíte hru,tak se ocitnete na nejbližší stanici,respektive na té ve které jste ve hře byli naposled.Klasický save ve hře neexistuje.Hra je rozdělena na celkem 6 Aktů.Ten poslední je už jen závěrečným bojem.Prostředí ve kterém bojujete je různorodé,ale po čase se stále opakuje a okouká.Ocitnete se na velkých prostranstvích,v uličkách města,v tunelech metra,katakombách ,sklepeních.Prostory jsou solidně zaplněny vším možným jako jsou sudy,bedny,vyřazené soupravy metra,vraky aut apd. Zvláště ulice města jsou hotovou apokalypsou,vše je zničeno.To co dělá hru vyjímečnou je vývoj postavy.Je tu sice nízký počet tří charakterů, ale každý z nich se dělí ještě na dvě třídy. Z templáře můžete mít buď ochránce nebo válečníka,Kabalisté jsou mágové nebo vyvolávači . Lovci jsou orientováni na střelce nebo inženýry, kteří si dokáží sestrojit vlastního drona. Další nesmírně atraktivní věcí,která se dle mého názoru hodně povedla je pohled na hru. Pokud používáte meč,tak se na vašeho avatara díváte z pohledu třetí osoby. Pokud střílíte nebo kouzlíte,tak vše vidíte z pohledu vlastních očí.Tím se hra stává docela solidní střílečkou,ale když srovnám charaktery střelce a strážce/hrál jsem za oba/,tak jednoznačně lépe se mi dařilo se strážcem,který byl mnohem odolnější a hra s ním nebyla tak těžká.Právě výběr postavy je velmi důležitý a velmi ovlivní váš pohled na hru.Kupříkladu s templářem můžete střílet,ale nejlépe jim je v souboji tělo na tělo, kde utrží nějakou tu ránu, ale mnohem více jich rozdají. Mohou také využít hák, kterým si přitáhnou nepřátele. Kouzelníci pro změnu spoléhají na paprskomet, který dokáže nepřátele paralyzovat na místě.Mohou však používat i střelné zbraně,moc to ale nedoporučuji. Lovci mají k dispozici střelné zbraně na dálku i na blízko.Ve hře budete po mrtvých nepřátelích sbírat spoustu použitelných a nepoužitelných věcí.Z obyčejných nepřátel vypadne nějaké to paladium nebo injektor,z těch silnějších už padají jednotlivé díly a součásti zbroje a zbraní.Nepotřebné věci z inventáře nevyhazujte,na stanici je prodejte obchodníkovi,který vám za ně dá paladium,za které si následně kupujete lepší výbavu. Je možné prodat, ale také rozebrat a vylepšit různé předměty.Velmi důležitou věcí ve hře jsou injektory- lékárničky, posilující pilulky , a také přenášedla pro teleportaci na nejbližší základnu. Na jednotlivých základnách si můžete své věci uložit do skladiště,to však není společné pro všechny postavy. U automatů,které jsou v každé stanici je možné koupit speciální schopnosti.Po určité době dostanete za splněné úkoly body,které si přidělíte tam,kde chcete mít postavu nejsilnější.Na výběr máte sílu (ovlivňuje poškození v boji na blízko), přesnost (vliv na šanci na zásah), odolnost (souvisí s hitpointy) a vůli (odvíjí se od ní magická energie a její regenerace), a také přidáte bod do stromu speciálních dovedností.V tomto stromu najdete různé speciální útoky, taktické postoje, posílení postavy, vylepšení dronů a robotů, vyvolávání elementů, granáty, vysávání života, kouzla.Tyto schopnosti odemykáte postupně, většinou jsou vázány na určitou úroveň postavy.Právě tento systém vylepšování mě moc bavil.Hellgate: London má celkem hezkou grafiku,která má sice své mouchy ,ale je natolik zajímavá,že se vám neokouká ,ani po hodinách hraní.Úžasně jsou zpracovány souboje,všude stříká krev,různé kyseliny či jedy a z démonů vypadává spousta věcí.Hra má příjemné ovládání,které si navíc můžete nakonfigurovat tak,jak to vyhovuje jen vám.Příjemný je hudební podkres a stejně tak i zvuky ve hře.Zvláště při rubačkách a ostrých soubojích je to hodně zajímavé a hře to dodává správnou šťávu.Hra je v českém překladu,který plně dostačuje,jsou tam sice chybky ohledně názvů,občas i v dialogu se nějaké chyby objeví,ale není to nic dramatického.Hodně důležitou pomůckou je kompasová mapa ,která se vám po aktivaci/můžete hrát i bez mapy,to ale nedoporučuji/zobrazí v pravém,horním rohu.Někdy je totiž trochu problematické vyznat se v labyrintu chodeb.Ve hře je i další mapa ,kde se vám zobrazují jednotlivé stanice a na ně navazující uzle.Tu si posouváte tak ,že zmáčknete klávesu Alt/držíte ji/,poté zmáčknete levé myšítko/také ho držíte/a poté myšítkem posouváte mapu kam potřebujete.Nejsem zrovna příznivcem RPG,ale tahle hra mě opravdu náramně bavila.Dávám 86%

Náhledy fotografií ze složky Hellgate-London