Lost Horizon

Lost Horizon

aneb Strhující výprava do hlubin tajemna

21.9.2010 Autor recenze-Midnight Knight

Tibet-jakoby nestačilo,že tahle chudá země se pyšní nejvyššími horami světa,které už jen tím,že existují,představují obrovské tajemství,stalo se cosi podivného a dost těžko pochopitelného.Nikdo už asi nezjistí,kdo to všechno vlastně v prvopočátcích odstartoval,o Tibetu se vedly více či méně učené debaty již v devatenáctém století a každý šarlatán,který chtěl vypadat důvěryhodně,musel tvrdit,že ho tibetští mnichové proškolili v naukách tak tajemných a nedostupných,že švýcarská konta by vedle nich mohla jen blednout závistí (to ostatně platí dodnes),ale to,co nastalo v třicátých letech minulého století se dá snad nazvat jen davovým šílenstvím.James Hilton napsal Lost Horizon,knihu,která ovlivnila nejednu generaci-ostatně,jeho bohem zapomenuté Shangri La je i dnes pro mnoho lidí synonymem klidu,míru a pohody,a to,co provádělo Německo,organizace Thule a veliký Áda,to už se snad nedá popsat nijak.Občas,když se touto tématikou tak trochu zabývám,mám pocit,že někdy v té době došlo k prolnutí našeho vesmíru s vesmírem paralelním,ve kterém platí o trochu jiné zákony a funguje v něm magie-jak jinak si vysvětlit,že stovky a tisíce lidí v té době věřily,že země je dutá a my žijeme uvnitř pod zemským povrchem,pomocí posvátných(magických) předmětů že se dá vyhrát válka,nebo že hory pod Tibetem jsou protkány tisíci a tisíci kilometry tunelů,které vedou do středu země,do Atlantidy a na jiná lukrativní místa cestovního ruchu.(výhoda toho,když máte v rukávu několik teorií najednou,pokud jedna zklame,můžete jí okamžitě nahradit jinou) No nic,končím přednášku raději dříve,než jí začnu,případným zájemcům doporučuji internet či  knihovny,najdete stovky odkazů a knih,jen jsem vás chtěl na úvod trochu uvést do obrazu.

Píše se rok 1936 a Deep Silver,tvůrce dvou dílů Secret Files nás přenáší na zasněžené pláně Tibetu,ve chvíli,kdy na sebe poněkud nešťastně narazí dvě skupiny.Na straně jedné anglická výprava,která má za cíl do té doby nezmapovanou oblast prozkoumat,na straně druhé výprava německá,která se pod přísným vedením hraběnky von Hagenhild.snaží najít vchod do bájné Shambaly.Angličani moc štěstí neměli,buď byli postříleni nebo zajati,to až tak velký průšvih není,horší je,že členem výpravy byl i Richard Weston,syn guvernéra v Hong Kongu,slehla se po něm zem,a to už je pak o hubu.Když při hledání selžou běžné prostředky,přijde na řadu Fenton  Paddock,bývalý britský důstojník,potupně z armády vyhozen,v současné době pašerák,a protože byl Fenton Richardovým přítelem,tlačí na něj guvernér tak dlouho,až ho donutí vydat se do Tibetu a najít Richarda.Rozbíhá se klasická adventurní akce-Fentona za jeho hříchy minulé pronásleduje triada(to je něco mezi sicilskou mafií a partou děsně naštvaných skotských dudáků),do toho se přidají Němci,kterým se Fenton neustále plete pod nohy,nechybí ani pohledná děva,která Fentona doprovází(a leze mu na nervy),z Tibetu se po čase přesuneme mezi Beduíny,pak pro změnu do Berlína,od cestování vás budou bolet nohy a hledání Richarda se postupem času změní v záchranu celého světa.Pokud se vám něco z toho zdá být povědomé,tak se vám to rozhodně nezdá.

Nebudeme si nic nalhávat,Fenton Paddock je britský Indiana Jones,sice o nějaký ten rok mladší a nenosí u sebe bič,ale jinak jsou to dvojčata téměř jednovaječná.A zde je přesně ten moment,kdy přichází na řadu buď genialita nebo neschopnost.Za mnohem méně okatý "Indy Jones styl" jsem odsoudil do pekel nejednu adventuru jako naprosto neoriginální,jenže,jak stále opakuji,když dva dělají totéž,výsledek toho druhého bývá většinou katastrofální.Důraz je ovšem nutno položit na slovo "většinou".Tím,co se nyní  chystám říct,vystavuji se nebezpečí exkomunikace z církve adventuristické,nebo přinejmenším přesvědčení,že jsem konečně splnil,co dlouho slibuji a opravdu jsem se zbláznil.Leč nedá mi to a vydám se v šlépějích Galilea vstříc hranici-Lost Horizon je přesně to,jak si představuji Indiana Jonese,pokud by ho u Lucasů udělali dnes.Lost Horizon do sebe nasál tolik prvků z jiných adventur-atmosféra v úvodní části prakticky stejná jako v Heart of China,samotná postava Fentona jakoby vylezla rovnou z Flight of Amazon Queen,řešení skořápkového puzzle na chlup stejné jako v Ark of Time,a tak by se dalo pokračovat dlouho-takže výsledkem mohl být buď naprostý propadák,nebo hra téměř,ale ne úplně blížící se dokonalosti.A já tvrdím,že propadák to rozhodně není.Samozřejmě,přinejmenším polovina hráčské komunity se mnou nebude souhlasit,ale přežil jsem svoje nelichotivé vyjádření o Black Mirror 2,takže nějak ustojím i tohle.Ostatně,o objektivitu jsem se nesnažil nikdy,smyslem mých recenzí je ukázat,jak která hra zapůsobila na mne(a pokud to jde,tak ukázat,proč),následně pak úvaha,jestli se hra bude líbit i jiným.Samozřejmě ne všem,lidstvu jako celku se nezavděčíte,to zjistil sám Kristus už při zatloukání prvního hřebíku.

Takže,pojďme se podívat,čím na mne hra tolik zapůsobila.Vynechám svoje pocity k hlavním postavám,ač je Fenton Paddock boží a jeho orientální sparring partnerka  Kim Wuang k nakousnutí,vkus každého z nás je natolik odlišný,že tyto dvě položky škrtám.Zato ústřední motiv,Tibet a hledání bájné Shambaly,to už je něco jiného-ne,že bych byl nějak přehnaně pesimistický,ale mám silné tušení,že většina náctiletých a dokonce i část cetiletých hráčů o Shambale v životě neslyšela.(Omlouvám se všem,kteří nejen že slyšeli,ale zároveň se nedomnívají,že jde o nový hudební směr) Jenom doufám,že Lost Horizon nespustí lavinu dalších her na tohle téma,stačí vzpomenout na dobu ne příliš vzdálenou,kdy byl člověk rád,když ve hře nenarazil na templáře nebo piráta-nic se prostě nemá přehánět,své o tom ví jeden můj známý,který platí alimenty na pět dětí,ale to už jsme poněkud odbočili.Co mne na hře potěšilo nejvíce,byla asi práce,jakou si tvůrci dali jak s dialogy,tak komentováním naprosto nepodstatných věcí.Pokud chcete po Fentonovi,aby provedl nějakou nesmyslnou akci,neuslyšíte žádné "It didn't work" v jakékoli obměněné podobě,jak je zvykem.Fenton při takové situaci nejdříve okomentuje,jakým způsobem by vámi požadovanou operaci provedl,následně pak provede bleskovou analýzu,jaké důvody ho vedou k tomu,aby tuto šílenost neprovedl.Stejná situace nastává občas,když si chcete prohlédnout nějaký předmět-podíváte se zblízka na německý granát,mezi Fentonem a Kim se rozpoutá několikaminutová debata o německých granátech,zakončená otázkou Kim,proč vlastně tuhle debatu vedou,když jim onen granát k ničemu není.Pro někoho možná jen promarněný čas,pro mě chvíle blaženosti,kdy sedím a pochechtávám se,co to tam zase ti dva šílenci provádějí.A že je čemu se smát,celá hra je protkána všudypřítomným,leč nenásilným vtipem.

Sběr předmětů,opět něco,o čem jsem si myslel,že už to vyhynulo společně s dinosaury-pokud chcete sebrat předmět,který budete potřebovat až za dva dny při západu slunce,neuslyšíte žádné "Nevím,k čemu bych to potřeboval",právě naopak,Fenton hrdě prohlásí,že sice absolutně neví,k čemu mu dotyčná věc bude dobrá,ale raději si jí vezme.Řešení puzzlů,opět věc,kde Lost Horizon tak říkajíce porušuje zaběhaná tabu.Při hraní jsem měl pocit,že Deep Silver si uvědomil,že se před časem dal špatnou cestou a snaží se to napravit.Posuďte sami,Secret Files Tunguska,u každého trochu složitějšího puzzle máte v nápovědě obrázek těsně před dokončením.Secret Files Puritas Cordis,v nápovědě sice chybí obrázek,jak by puzzle měl vypadat,zato v ní máte dostatek indicií,aby vás to nakoplo tím správným směrem.Lost Horizon,nápověda k řešení puzzlů chybí,jediné,co máte,vybrat si u každého puzzle,jestli chcete řešit těžší nebo lehčí variantu.Během celé hry si musíte dávat velký pozor,abyste si opravdu prohlédli všechny předměty,ať kolem sebe nebo v inventáři,když jsem po prvním dohrání rozjel hru znova,abych napsal návod,v jednom místě,poprvé naprosto bezproblémovém,jsem se totálně zasekl-až po cirka patnácti minutách běhání a hledání jsem zjistil,že jsem si jaksi přehlédnul přečíst jeden na první pohled bezvýznamný plakát na zdi.Maličkosti,řeknete si možná,ale takové,které člověka potěší.

No,ale abych na Lost Horizon nekydal jen samou chválu.Během hraní,především ze začátku hry,mě dost iritovalo věčné kolečko "load" při přechodu z jedné lokace do druhé,i když jsem předtím v některých lokacích byl,nedokázala si to hra udržet v paměti a znova a znova při přechodech prováděla load.Nebo prostý fakt,že při přechodu z jedné kapitoly do druhé dojde k totálnímu vyprázdnění inventáře,takže každou kapitolu začínáte s prázdnýma kapsama.Na můj vkus příliš dlouhé a občas i časté filmové sekvence-i když pro někoho to naopak může být plus.Za trestuhodné a naprosto neomluvitelné pak považuji zjištění,že Lost Horizon neposkytuje erotické služby,nedokáže uvařit kafe ani vysypat plný popelník.Ostatní nedostatky nechám jiným,povolanějším,já jsem v Lost Horizon našel svoje Shangri La,oázu klidu,v které jinými adventurami vystresovaný hráč může složit svou znavenou hlavu na zem a říct si"Jsem naprosto spokojený".Moc bych si přál,abyste při hraní nalezli alespoň část toho,co já.M_K

Náhledy fotografií ze složky Lost Horizon