Max Payne 2 The Fall of Max Payne

Hra z roku 2003

17.3.2012 Autor recenze-Standa Madukas

Je pozoruhodné jak si pod fiktivním jménem člověk okamžitě vybaví konkrétní věc.Max Payne....to zvučné jméno už samo o sobě navozuje zvláštní pocit.V prvním díle jsme poznali Maxe jako člověka , který přišel o svojí milovanou rodinu a dal se na cestu pomsty.Pokračování úspěšné akční střílečky na sebe nedalo dlouho čekat,takže po 2 letech tu máme Maxe opět v plné parádě.Příběh celkem uvěřitelně navazuje na první díl.Max pracuje opět u newyorské policie/po propuštění z vězení/.Tentokrát však není na vše sám,objeví se mu po boku tajemná femme fatale Mona Sax.Zpočátku o ní toho nevíme mnoho,dozvídáme se jen útržky.Krásná tvář s tělem bohyně, žena na hraně zákona. Ví, co chce a i proto vzplane mezi ní a Maxem vášeň. Dokonce si za ní i zahrajete a budete Maxe tahat z bryndy.Kreslená komiksová okna ve hře opět nahrazují animace,tentokrát už je vidět ,že autoři zjevně neponechali nic náhodě a pořádně na těchto komiksech zapracovali.V prvním díle jsem měl velké výhrady ohledně amatérského zpracování,tentokrát nemám žádné připomínky.Sice nejsem fandou těchto předělů mezi jednotlivými misemi,ale v tomto případě si myslím,že dodávají hře jistý punc neotřelé originality.Grafika hry je lahůdková,ve vysokém rozlišení je to pastva pro oči a i po 9 letech od vzniku hry je to nádhera.Grafika je samozřejmě znatelně mnohem lepší než v předchozím díle.Zvláště postavy mají mnohem lepší vykreslení.Engine je opravdu vypiplaný do detailů.Třeba animace obličejů jsou úžasné.Mimo jiné autoři dostali do hry  i bezdomovce a prostitutky.Úsměvná je scénka,kdy starší dáma ve věku Maxovi mámy ,ho tahá k sobě do bytu.Excelentní hudba a zvuky vše umocňují a dodávají hře patřičné napětí.Violoncello vytváří krásnou tklivou náladu.Špičkový je dabing postav,není tu nic ponecháno náhodě,výkony dabérů jsou naprosto profesionální.Zajímavým prvkem jsou psychedelické vize,které známe už z předchozího dílu.Je to osvěžení hry,která však na samotný vývoj hry nemá žádný vliv. Interakce s okolím je opět velmi dobrá.Můžete otvírat skříně,šuplíky,kopnout do bedny,židle .Když do věcí střelíte ,tak buď věc rozstřelíte nebo jí střelbou pořádně poznamenáte. Náboje zanechávají stopy ve zdech (okna a světla rozstřelit nelze). V automatech si můžete koupit plechovku s limonádou, záchody splachují, v umyvadle teče voda,lze pustit televizi,použít telefon.Inteligence nepřátel mě bohužel zklamala.Nepřátelé po vás jdou jak dobytek na porážku,to znamená,že když vystřelíte zpoza rohu,tak k vám utíkají a pak už jen stačí v pravý moment stisknout spoušť a už je všechny kosíte.Dost často pobíhají po place jak zmatení.Většina akcí je předem naskriptována vzhledem k místu akce.Hru si můžete uložit ,kde potřebujete,následné nahrání poslední pozice /loading/je velmi rychlé,i to přispívá ke skvělé zábavě.Hra je striktně lineární, to neříkám jako kritiku,ale jako plus,protože se můžete soustředit čistě na akční přestřelky,dynamika hry je úžasná,neřešíte otázky....kam jít a co mám udělat.Linearita není tím,co střílečkám podráží nohy,to co je strhává dolů je stereotypní nuda.To však Max Payne 2 není ani náhodou.Skvěle zpracovaný bullet-time vše ještě umocňuje a dodává hře mistrovské parametry.Jednotlivé mise jsou nápadité a i když se hodně podobají těm v předchozím díle,tak to vůbec nevadí.Oproti prvnímu dílu je Bullet-time vylepšený,v prvním díle byly možnosti používání omezeny adrenalinem, který se rychle spotřeboval a jen pomalu doplňoval. Pokud vám došel, museli jste čekat . Tím, že se zrušilo adrenalinové omezení získala hra další rozměr směrem k lepší hratelnosti.Zbrojní arzenál nabízí stejnou výbavu jako v předchozím díle. Můžete používat zbraně od Beretty přes kalašnikova až po sniperku (Dragunov). K použití jsou opět granáty a Molotovův koktejl. Novinkou oproti jedničce je to, že už nemusíte přepínat za zbraně na granáty, obojímu jsou přiřazeny tlačítka na myši. Tím se výrazně zrychlila schopnost likvidace nepřátel.Velikým zklamání je délka hry,tak za 5 hodin máte dohráno a to je opravdu hodně málo.Po dohrání se vám zpřístupní další obtížnost ,stejně jako dva herní režimy. První představuje arénu, kde musíte obstát proti spoustě protivníků. Druhý je Time Attack - zdolání vybrané herní části v co nekratším čase. Finští Remedy se prezentují jednou z nejkvalitnějších her,která se kdy v žánru akčních stříleček objevila.Max Payne 2 je v podstatě akčním filmem ve světě her,Max se vrátil ve velkém stylu –sice se nekonala revoluce,ale evoluce je vidět ve všech aspektech hry.Pro mne je to s přehledem 92%

Náhledy fotografií ze složky Max Payne 2 The Fall of Max Payne