Shade: Hněv andělů

26.10.2012 Autor recenze-Standa Madukas

Hra z roku 2004

Pokud vyjde akční hororová hra,tak zbystří každý , kdo má tento žánr rád.Shade: Hněv andělů začíná slibně.Jakožto hlavní hrdina dostanete dopis od bratra, ve kterém se píše -bratře přijeď,jsem v nebezpečí.No a protože bratra milujete,tak okamžitě reagujete a jedete za ním.Ospalé městečko vás přivítá zvláštní atmosférou,bratra však nenajdete.Po rozhovoru s andělem dostanete první dost zvláštní úkol-najít srdce anděla.Příběh vám dál nebudu rozplétat,ale připravte se na různé zvraty,které vás uvedou do zmatků,ale protože priorita je najít bratra,tak se neptáte na otázky,ale necháte promluvit zbraně.Shade: Hněv andělů má na svědomí česká firma Black Element Software, která si na svůj první projekt nevybrala snadný žánr,protože se snaží zkombinovat čistokrevnou akci s adventurními prvky,což je vždy hodně zapeklitá kombinace,na které si vylámali zuby renomovanější autoři.Logické hádanky se snaží přesvědčit, že hra nebude jen o střílení,ale bohužel zde autoři potenciál trestuhodně promrhali,protože posouvání beden,zapalování pochodní nebo otevření brány či dveří, patří mezi ty nejprimitivnější adventurní úkoly.Takže nám zůstává akce jako taková,jenže i zde bohužel přehršle havěti nedokáže vykouzlit hororovou atmosféru ani náhodou.Útočí na vás kde co,autoři ve své fantazii nešetřili,ale bohužel i zde musím říci klasické.....méně by bylo více.Protivníků je snad kolem 30,takže každou chvilku útočí někdo jiný.Inteligence nepřátel je podivuhodně konzistentní-to znamená na hranici lehké debility,což berte jako kompliment,protože alespoň v některých momentech udělají něco, co nečekáte.Zbraně jsou ve hře hodně různorodé.Hned na začátku hry dostanete energetický,zářící meč(umožňuje doplňování nasáváním životní energie ze speciálních míst),zastřílíte si z pistole/střelné zbraně jsou dost neúčinné/,kuše,prásknete bičem,palicí,sekerou...prostě klasika nabídky do rubačky. Zajímavým prvkem je magie,respektive po omezenou dobu se vaše postava stává nesmrtelnou a nezranitelnou a hlavně supersilnou,tak jako tomu bylo třeba v Painkilleru nebo The Suffering. Většinou právě sílu využijete na posouvání beden nebo na agresivní a rychlou likvidaci nepřátel.Hra je rozdělena do čtveřice různých historických období,takže se tím i promění prostředí a styl grafiky.Grafika není silnou stránku,lokace jsou většinou hodně strohé a interakce s okolím nejde nad rámec toho,co můžete nebo musíte ve hře udělat pro další postup.Vůbec grafika zjevně trpí díky zastaralosti a značným změnám v konceptu ,který se několikrát musel v průběhu let měnit,v důsledku dlouhodobého vývoje.Navíc engine je dílem Black Element Software a je na něm hodně vidět,že je spíše průměrný.Viditelně se to pozná na objektech i na modelech postav,kterým chybí vyšší úroveň detailů.Dost podivně vypadají i efekty,třeba ztvárnění vody je dost zvláštní.Ruku v ruce s grafikou jdou i animace,které jsou hodně podprůměrné.Vaše postava umí běžné úkony – skákání, běhání, sprint, ručkování.Bohužel ovládání je horší než jsem očekával,při skákání totiž začne zlobit kamera a častokrát nevíte kam vlastně skáčete/pohled z vlastních očí vám nepomůže).Když chcete změnit zbraň,tak se vaše postava zastaví a teprve poté si ji vymění.Míření je také lahůdka,zaměřovací kříž se vám zobrazí až ve chvíli,kdy kliknete na myšítko,takže ztrácíte další drahocenný čas.Skákání je místy horor a nápor na nervovou soustavu,protože vinou špatné kamery a ovládání nevidíte místy vůbec nic.Naprosto nejhorší je systém ukládání pozic.Jsou zde checkpointy,něco jako teleporty,u kterých si ukládáte.Bohužel jejich rozmístění je tak špatně rozvržené,že až budete nějaký úsek opakovat po několikáté ,tak budete nadávat stejně jako já.Další příšerností je dialog hlavního hrdiny s takzvaným průvodcem-duchem ,který zadává úkoly.Jsou to trapné hlášky,fráze tisíckrát slyšené,slovo sakra je natolik ve hře nadužívané,že to jen podtrhuje celkový výsledek celé hry .Hlavního hrdinu namluvil člověk,který má nepříjemný a protivný hlas.Zvuky jsou vůbec zvláštní,na Windows 7 jsem třeba neslyšel střelbu z pistole a místy hra byla bez zvukového doprovodu.Nevím jestli to bylo špatnou optimalizací nebo chybou v mém operačním systému.Hudební doprovod je zvláštní,ne každému sedne,já jsem neměl žádné výhrady.Bohužel skloubení žánrů se v tomto případě nepovedlo.Hra ,respektive koncept nedrží pohromadě,je to sešité horkou jehlou.Hratelnost bych hodnotil jako velmi nevyrovnanou,některé úseky byli povedené,některé frustrující a nudné.Souboje jsou celkem lehké,ale vinou špatného ukládání se hra v určitých momentech stává dost těžkou.Herní čas je kolem 10 hodin,což je velmi slušné.Shade: Hněv andělů je pro mne zklamáním a to velkým.Dávám 50% ,protože přece jen má určitý potenciál,který však trestuhodně promarnila.

Náhledy fotografií ze složky Shade- Wrath Of Angels