Sherlock Holmes versus Jack Rozparovač/Jack Ripper/

26.1.2013 Autor recenze-Standa Madukas

Hra z roku 2009

Sherlock Holmes je mezinárodní značka první velikosti , pokud u nás v pomyslné anketě Čech tisíciletí byl kandidátem na vítězství Jára Cimrman,tak v Británii by to byl nepochybně právě Sherlock Holmes.Je zvláštní,že se takového fenoménu nikdo nedokázal na poli počítačových her zhostit tak,aby vznikla kvalitní dobrodružná hra.Teprve v roce 2009 Frogwares,firma z Ukrajiny, dokázala vytvořit hru,která si v ničem nezadá se sirem Arthurem Conanem Doylem,respektive jeho dokonale vystavěným příběhem.Sice už předtím Frogwares vytvořili tři hry s Holmesem v hlavní roli (Stříbrná Náušnice ,Procitnutí a Arséne Lupin),ale teprve Jack Rozparovač je hrou,která má parametry Doylových knih. Představovat Jacka Rozparovače asi nemá smysl,ale alespoň nástin pro ty,kteří tápou-Jack byl sériový vrah z konce devatenáctého století,vraždil v londýnské čtvrti Whitechapel.Brutálně zabil několik pouličních prostitutek, které uškrtil, zohavil a odejmul některé orgány. Policii se vraha nikdy nepodařilo dopadnout a tak legendy vytvářejí až neuvěřitelné kombinace toho,kdo byl vrahem a co tím sledoval.Scénář hry je opravdu hodně povedený,příběhová linka je tak bravurně vedena a vygradována k finále,že jen marně přemýšlím,kdy jsem byl tak uchvácen nějakou adventurou,jako v tomto případě.Ač je Holmes fiktivní postava,tak ve hře je tak uvěřitelně zhmotněn do reálné podoby,že Frogwares si zasluhují velkou pochvalu.Vyšetřovací metody Holmese jsou identické s tím ,jak je popisoval sir Doyle v knížkách,takže morbidně brutální hororová atmosféra skvěle sekunduje celému příběhu.Ve hře se budete pohybovat na třech místech-bytem v Baker Street,chudinskou čtvrtí Whitechapel a Londýnem.Výborné a nápadité jsou nejrůznější puzzle a hádanky,které nejsou z nejtěžších,ale to nic neubírá hře na kvalitě.Je tu i klasický inventář,ve kterém občas zkombinujete věci,ale nikdy se vám tam nebudou hromadit.Důležitým prvkem hry je dedukční schéma a časová osa.Obojí ve hře nutí logicky přemýšlet v souvislostech,takže to vytváří věrohodný rámec toho,jak se postupuje při vyšetřovaní vražd.Na vás tak zůstává složit fakta a zvolit správnou možnost.Nechybí tu ani pomoc ve formě mezerníku.Když ho zmáčknete,tak se vám na obrazovce objeví všechny aktivní možnosti,které můžete a musíte prokliknout.Nehrozí tak nějaký delší zákys.Některé hádanky ve hře jsou dost zvláštní ,třeba navolení letopočtů bitev z americké občanské války.Zvláštností hry je možnost zvolit ,z jakého pohledu budete hrou procházet.Buď je to klasický adventurní pohled shora(ovládáte jen myší) nebo akčnější z pohledu vlastních očí(ovládáte klávesnicí).Já jsem zvolil právě tento akčnější,tím se ještě více umocnila ponurá atmosféra londýnských ulic.Grafika hry je lahůdková. Je to dané i tím, že se hra odehrává převážně v noci nebo v podvečer.Whitechapel je tak odpudivá čtvrt,že to přímo cítíte.Všude vidíte prostitutky, opilci a bezdomovci spí přikrytí novinami a židé vypadají hodně zanedbaně a špinavě.Cítíte tu zvláštní beznaděj.Ve hře se dotkneme i tak citlivých témat jako je syfilis,antisemitismus nebo homosexualita. Skvělou práci odvedli Frogwares při vykreslování obličejů.Třeba obličej plačtivého Hardimana si budu dlouho pamatovat.Pochválit je třeba i skvěle otitulkovanou českou verzi.Ve hře je velké množství textu.Perfektní je i anglický dabing,každá postava má hlas,který k ní sedne.Hudba i zvuky jsou také bez chybičky.Sherlock Holmes vs. Jack Rozparovač je hra která se mi moc líbila a stejně tak dobře se i hrála.Dávám 85%

Náhledy fotografií ze složky Sherlock Holmes versus Jack Ripper